Προκλητική και απαράδεκτη χαρακτηρίζει ο ιδιοκτήτης του Πύργου Μπαζαίου και ένας εκ των δύο ιδρυτών του Φεστιβάλ Νάξου, Μάριος Βαζαίος, την κλοπή δύο έργων που εκτίθενται στο πλαίσιο της εικαστικής έκθεσης «Phantasma».
Υπενθυμίζεται ότι, αντίστοιχη «επίθεση» είχε δεχθεί, πριν μερικά χρόνια και πολιτιστική διοργάνωση της Σύρου, καθώς αφαιρέθηκε από κεντρικό σημείο της Ερμούπολης, έργο τέχνης το οποίο είχε εκτεθεί για τις ανάγκες του «Eye’s Walk Digital Festival”.
Στην ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Βαζαίος καταγγέλλει το πρωτοφανές αυτό φαινόμενο στην ιστορία του Φεστιβάλ Νάξου, το οποίο σε συνδυασμό με άλλες ακραίες πράξεις, όπως η θανάτωση θαλάσσιων χελωνών, αποτελούν κίνδυνο για τη φήμη του νησιού.
Όπως σημειώνει ο ίδιος, την Παρασκευή 23 Ιουνίου, ξεκίνησε η «Γαλάζια ακολουθία» της εικαστικού Ειρήνης Γκόνου και των βοηθών της, Ασπασία Αθανασίου και Θέλκας Μαλάμου στο μονοπάτι που ξεκινάει από τον Πύργο Μπαζαίου και φτάνει ως την πλαγιά της Καλορίτσας, στα ερείπια του παλαιού μοναστηριού.
Επρόκειτο για μία καλλιτεχνική πράξη που λειτουργεί ως συμβολικό προσκύνημα με ένα είδος σήμανσης της διαδρομής στον φυσικό και πνευματικό της χώρο, κατά την διάρκεια του περπατήματος.
Ένα μεγάλο γαλάζιο πανί που κρεμόταν σε μια από τις εσοχές του βυζαντινού ερειπίου δήλωνε και το τέλος της «διαδρομής». Φτιαγμένο από βαμβακερό ύφασμα βαμμένο γαλάζιο και άλλα φυσικά υλικά συμβόλιζε τον ετήσιο κύκλο της ζωής, της γονιμότητας της γης, της περιβαλλοντικής ισορροπίας και της γεωργίας, ζωτικού τομέα της δραστηριότητας του νησιού.
Εξίσου συμβολικά προστατευτικό το μπλε χρώμα στον πολιτισμικό χώρο της Μεσογείου, είναι ταυτόχρονα το χρώμα της πνευματικής αναζήτησης. Η εγκατάσταση έγινε με ενημέρωση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και με την έγκριση των ιδιοκτητών των γαιών στις οποίες αναπτύσσεται.
Η πράξη αυτή μαζί με ένα πανό μεγάλων διαστάσεων του καλλιτέχνη Klaus Pfeiffer στερεωμένο σε ιδιόκτητο ερείπιο, συμπλήρωναν στο φυσικό περιβάλλον την εικαστική έκθεση “Phantasma” που λειτουργεί στον Πύργο Μπαζαίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Σεπτεμβρίου 2017, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νάξου.
«Κακοποιητική πράξη που υποδηλώνει διαταραχή»
Όπως σημειώνεται, μία εβδομάδα μετά την έναρξη της «Γαλάζιας ακολουθίας», την Πέμπτη 29 Ιουνίου άγνωστοι αφαίρεσαν τα δυο εικαστικά έργα, παραβιάζοντας ιδιοκτησίες, προκαλώντας ηθική και πραγματική ζημία τόσο στους καλλιτέχνες όσο και στους διοργανωτές.
«Η θρασύδειλη, αδικαιολόγητη και βέβηλη αυτή ενέργεια ανώνυμων ατόμων σε αντιπαράθεση επώνυμης, τεκμηριωμένης και οργανωμένης πολιτιστικής δράσης, έρχεται να προστεθεί σε σειρά ανάλογων θρασύδειλων, ανώνυμων πράξεων, όπως η βάρβαρη θανάτωση θαλάσσιων χελωνών, οι οποίες συντελούν στη δυσφήμιση του τόπου μας και στην απειλή του φυσικού μας χώρου» σημειώνει ο κ. Βαζαίος, τονίζοντας πως τέτοιες πράξεις υποδηλώνουν «διαταραγμένες συμπεριφορές» τις οποίες οφείλουμε όλοι μας, πολίτες και Αρχές να εντοπίσουμε, να απομονώσουμε και να καταδικάσουμε.
Ως εκ τούτου, καλεί όσους γνωρίζουν κάτι σχετικό με την κλοπή των έργων, να ενημερώσουν τις Αρχές και τους διοργανωτές του Φεστιβάλ Νάξου.
«Τεράστια σκάνδαλα για τη Νάξο»
Σε δηλώσεις του στην «Κοινή Γνώμη» ο κ. Βαζαίος εξηγεί ότι είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται αυτό το φαινόμενο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Νάξου.
«Είναι ένα σημείο που φαίνεται από παντού και η πράξη αυτή ήταν προκλητική και αυθαίρετη. Πέρα από την κακοποίηση και τη βία που κρύβει από πίσω, είναι εξαιρετικά άσχημη», υπογραμμίζει. Προσθέτει μάλιστα πως μία τέτοια ενέργεια δεν μπορεί να εξηγηθεί με τη λογική. «Τέτοιου είδους πράξεις, αν δεν ελεγχθούν και δεν απομονωθούν μπορούν να φέρουν χειρότερες συνέπειες, πολλαπλάσιες και μεγαλύτερης έκτασης, καθώς τόσο η θανάτωση των χελωνών που σχετίζεται με το φυσικό περιβάλλον, όσο και ένας βανδαλισμός στο πλαίσιο μιας Διεθνούς Έκθεσης, αποτελούν τεράστια σκάνδαλα για τη Νάξου. Κι επειδή ζούμε σε μικρές κοινωνίες, όπου κάποια λόγια θα ξεφύγουν, τέτοια φαινόμενα πρέπει να διαρρέουν. Υπό αυτή την έννοια, πρέπει να μιλάμε και να μην τα κουκουλώνουμε», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Καταλήγοντας, εκφράζει την άποψη ότι η λήψη μέτρων προστασίας και αστυνόμευσης θα μπορούσε να λειτουργεί σε βάρος της ελευθερίας του συνόλου. Ως εκ τούτου, κρίνει απαραίτητο τον περιορισμό τέτοιων φαινομένων το ταχύτερο δυνατό και με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, καθώς αυτά έχουν επιπτώσεις όχι μόνο σε αυτούς που εμπλέκονται σε μία διοργάνωση και στους φιλόζωος, αλλά σε όλους. «Κάποια στιγμή αυτό θα επιβαρύνει τις συνθήκες διαβίωσης και θα δημιουργεί φόβο σε όλες τις παραμέτρους».